نام:

اينجانب خسرو صحّاف فارغ التحصيل معماري بسال 1373 از دانشگاه علم و صنعت ايران بوده و در حال حاضر دانشجوي دوره دكتري معماري در واحد علوم و تحقيقات تهران و مدرس دانشكده معماري دانشگاه آزاد اسلامي مشهد مي باشم.وب لاگ خانه ايراني فعاليت خود در زمينه مباحث معماري از سال 1383 آغاز نموده است.

جمعه، اردیبهشت ۲۳، ۱۳۸۴

آموزش معماری

قطعاً می توان موضوع آموزش و آموزش معماری را یکی از ارکان مبانی نظری معماری دانست و طبعاً وظیفه خود می دانیم تا بخشی از فضای وب لاگ را به این دسته مباحث اختصاص دهیم . لذا برآنیم تا در کنار دو بخش ؛ بررسی آثار معماری معاصر مشهد و بررسی پروژه میدان شهدا به مقوله آموزش معماری نیز بپردازیم .
در قدمهای نخست این بخش ،به طرح و بررسی دیدگاههای مختلف پیرامون مباحث آموزش معماری پرداخته و از تدریس معماری و پیشه معلمی آغاز می کنیم .
پس در اینجا ضمن معرفی اجمالی آقای گلزار حیدر به ارائه نظرات ایشان که از مجله رواق تهیه شده است می پردازیم .گلزار حیدر یکی از اساتید ارشد و از چهره های مطرح در سطح بین المللی درزمینه معماری اسلامی است که از 1 جولای 2000 به عنوان رئیس دانشکده معماری دانشگاه کارلتون در کانادا برگزیده شده است .
(بخشی ازمقاله آموزش درجهت معماری اسلامی نوشته گلزار حیدر ترجمه فرزین فردانش )

معلم تدریس می کند , زیرا فاضل است وعاقل و عاشق پیشه خود .
شاید در درس او اطلاعاتی منتقل و پدیده های پیچیده ای توضیح داده شود ,اما ماندگارترین تاثیر معلم از بیان فلسفه شخصی وآثار او حاصل می گردد .یادگیری فرآیندی است همراه با جذب و معلم نمی تواند از بار اخلاقی موقعیت خود که موجب انتقال باورهای او به دانشجویان می شود حذر کند .اگر آرمانگرا باشد ، دست پروردگان او یا آرمانخواه می شوند یا مجنون ، اگر در عملگرایی افراط کند ، شاگردانش مدافعین بی قید و شرط وضع موجود از آب در می آیند ، اگر به تعصب خشک بگراید یا مریدان افراطی تربیت می کند و یا مخالفان کور .
اگر خود نیاموزد ، نمی تواند که بیاموزد .
و اگر خود در آرا خود صادق نباشد ، نمی تواند با عرضه آنها کسی را قانع کند . در چهار چوب اسلام تعلیم ، فراتر از درس گفتن است و معلم ، خود بخش مهمی از آموزش بشمار می آید . معلمان ، معماران تاریخ فردا محسوب می شوند و امید به تحولات کیفی چشمگیر در جهان اسلام به وجود ایشان وابسته است 0

0 نظر:

ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]

<< صفحهٔ اصلی