نام:

اينجانب خسرو صحّاف فارغ التحصيل معماري بسال 1373 از دانشگاه علم و صنعت ايران بوده و در حال حاضر دانشجوي دوره دكتري معماري در واحد علوم و تحقيقات تهران و مدرس دانشكده معماري دانشگاه آزاد اسلامي مشهد مي باشم.وب لاگ خانه ايراني فعاليت خود در زمينه مباحث معماري از سال 1383 آغاز نموده است.

سه‌شنبه، اردیبهشت ۲۰، ۱۳۸۴

تریبون پروژه میدان شهدا

در خصوص موضوع "برداشت شما از پروژه میدان شهدا " متن زیر توسط یکی از دانشجویان کلاس مبانی نظری ارائه شده است . ضمن تشکر از توجه ایشان خاطر نشان کنیم که تصاویر بالارا اینجانب اضافه نموده ام .

پروژه میدان شهدا

تو ازدحام جمعیتی که لحظه ای سکون ندارند ، که رفتن و رفتن و رفتن و رو تکرار می کنن ، تو تک چهره هایی که نگات می کنن و نمی بیننت ، تو سیاه پوشهایی که چادر به دندون ،بچه به بغل و نگاه به پایین دارن ، تو اون مکث و دست به روی سینه ، سلام و تعظیم کوتاه ، تو نگاه بچه هایی که به دنبال گام های بلند ،تند و تند کشیده می شن ،یه چیزی تو ذهنم هی تکرار می شه . یه چیزی اذیتم می کنه .

آیا واقعاً تو اون مربع ( کارفرما ،عامل چهارم ،مشاور ،پیمانکار ) جایی واسه این آدمها هست ؟ جایی بهشون فکر شده ؟ نه فقط پرسوناژ هایی که تو سایت حضور دارن ، که ابعاد دارن ، ابعاد انسانی .

همیشه این برام سوال بوده ،آیا معماری می خواد سطح فرهنگ رو بالا ببره ؟

معماره که راهو تعریف میکنه و پرسوناژها رو مجبور می کنه که از اون راه برن . میدان شهدا به هر طریق ساخته می شه . همه تایید می کنیم که مسلماً این پروژه ،رو اون بچه ها که 30-20 سال دیگه میان ، تاثیر می ذاره . تمام اون کوچه پس کوچه ها که ما جرات قدم گذاشتن و دیدنشون رو هم نداریم ، خراب می شه ،همه مون با لبخند رضایت ، تخریب فیزیکی مکانی رو که ناامنی رو تداعی می کرد نگاه می کنیم و با حس یک معمار ، یک سازنده ،یک آبادگر از تاثیر پروژه بر آدمها صحبت می کنیم ، تاثیر گذاری زنجیروار پروژه ما برروی پرسوناژها ، باعث امنیت کوچه پس کوچه هایی که دیگه احتمالاً وجود ندارن ، و در انتها ارتقا سطح فرهنگ و دید اون پرسوناژها می شه .

من به عنوان یک دانشجوی معماری که گذرم سالی 4-3 بار بیشتر به میدان شهدا نمی افته، قطعاً لذت خواهم برد از هر گونه حرکت معماری جدید ، سبک های مطرح جهانی و ایده های خلاق مشاورهای کله گنده پایتخت .

تو ذهنم تکرار میشه تصویر سرهای پایین سیاه پوش های چادر به دندان !

نسیم باقری

01 Posted by Hello

2 نظر:

Anonymous ناشناس گفت...

باسلام
من با خوندن جملات خانم باقری این مطلب به ذهنم رسید که بالاخره معماری فرهنگ سازه یا فرهنگه که سبک معماری بوجود میاره
به نظر من اول قبل از اینکه معماری بوجود بیاد فرهنگ بوجود اومد . نمی خوام مسأله مرغ و تخم مرغ پیش بیاد . اگه یکم علمی تر نگا کنیم اول آریاییا از شمال آسیا مهجرت کردن به سمت جنوب . خلاصه بگذریم خودتون بهتر بلدین سر راه هر چی زندگی دیدن یاد گرفتن تا رسیدن به پارس و بعد از ای

۱۲:۲۷ قبل‌ازظهر  
Anonymous ناشناس گفت...

اینکه فرهنگی پارسی رو برپاکردن معماری باشکوه پارسه هم شکل گرفت .
حالا من میگمما چون منتظریم معاری فرهنگمونو بسازه نا غافل بعضی فرهنگهای غلط میزنه معماریمونو خراب می کنه. پس بهتره برگردیم به فرهنگ اصیلمون یه نگا بکنیم و اگه خوشمون اومد معماریمونو با اون همسو کنیم تا تضاد و تقابل پیش نیاد و این همسویی باعث پیشرفت هردوتا بشه
محمد حسینی

۱۲:۳۱ قبل‌ازظهر  

ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]

<< صفحهٔ اصلی