نام:

اينجانب خسرو صحّاف فارغ التحصيل معماري بسال 1373 از دانشگاه علم و صنعت ايران بوده و در حال حاضر دانشجوي دوره دكتري معماري در واحد علوم و تحقيقات تهران و مدرس دانشكده معماري دانشگاه آزاد اسلامي مشهد مي باشم.وب لاگ خانه ايراني فعاليت خود در زمينه مباحث معماري از سال 1383 آغاز نموده است.

جمعه، فروردین ۲۳، ۱۳۸۷

آموزش معماری

مطالعه(Study) و تحقیق(Research) :
تعاريف :
- تحقيق در لغت به معناي پژوهش، جستجو، كندوكاو و بررسي است . در اصطلاح بررسي و تلاش در زمينه اي خاص به هدف رسيدن به حقيقت و روشن شدن موضوع خاص با بكارگيري روش و شيوه هاي پذيرفته شده و عملي است.
لغت تحقيق مشتق از « حق » به معناي آنچه درست و استوار و ثابت است ميباشد . در اصطلاح علمي، « تحقيق » به معناي جستجو و تلاش توأم با انديشه و تفكر در پديده هاي معيني براي حل مسئله و كشف حقيقت است. بنابراين صرف ترجمه و تلخيص ، تحقيق خوانده نمي شود چرا كه اين عمل عرضه كار جديدي نيست. بلكه تنها احياي اثر كهن و يا ترجمه عيني اثر به زبان ديگر مي باشد.
- مطالعه يك فرآيند شرطي و اكتسابي جهت افزايش معلومات است . فرآيندي است كه مرحله به مرحله پيش مي رود و داراي بخش ها و روشهاي گوناگون ميباشد.

ماهيت مطالعه و تحقيق :‌
تحقيق را يك فعاليت منظم و مدون مي ناميم كه هدف از آن گسترش دانش و حقيقت است . علمي منظم و ارزشمند كه در نتيجه آن ، محقق به پاسخ سوالات مطرح شده در متن تحقيق دست مي يابد. در واقع تلاشي است براي كشف مسئله اي كه ذهن را به خود مشغول كرده است و يا تلاش براي يافتن پاسخ سوالي كه به آن پاسخ داده نشده است و در واقع هدف، كشف حقيقت مسئله است. آنچه در تحقيق شايان توجه است بررسي پديده هاي موجود و يافتن مسائل جديد و ايجاد ارتباط بين يافته ها و خلق يك مجموعه است. تجزيه و تحليل موضوع، انسان را به عناصر سازنده آن راهنمايي كرده و نقش و اهميت هر جزء از مسئله را نمايان مي كند.
با اين ديدگاه ، ماهيت تحقيق ، فعاليت پيگير و جستجوي فكري مداوم براي جداسازي حق از باطل مي باشد. همچنين براي تحقيق بايد به دنبال مسئله اي بگرديم كه براي ديگران يا براي خودمان ناشناخته است.
مطالعه نيز خود شامل مهارت هاي قبل از مطالعه، ايجاد آمادگي، پيش مطالعه، برنامه ريزي و ... مي باشد.از همه مهمتر آن است كه براي مطالعه مفيد بايستي به يك « روش » خاص مطالعه توجه شود و يا اينكه اين روش، به عادتي براي مطالعه تحميل شود. مطالعه خود دو جنبه دارد :
1- كمي 2- كيفي
- مطالعه كمي شامل مدت زمان مطالعه و مقدار مطالعه انجام شده در زمان مشخص است.
- مطالعه كيفي شامل مقدار يادگيري مطالب، تجزيه و تحليل، بسط معنايي، كاربردها و ... مي باشد.

تفاوت مطالعه و تحقيق :
با اين حال برخي ناآگاهانه واژه تحقيق را در مواردي به كار مي برند كه كاملا نادرست و نابجاست . بدين معني كه در مواردي، رونويسي از برخي صفحات يك يا چند كتاب و چيدن آن ها را در كنار يكديگر تحقيق مي نامند. در حالي كه تحقيق يك فرايند پيچيده است كه شامل مجموعه اي منظم از اعمال ويژه همراه با كاربرد متون خاص به منظور پاسخ گويي به يك سوال معين مي باشد. در اين فرآيند، يك سوال اساسي وجود دارد و نيز فرضيه يا فرضيه هايي كه به آزمون گذاشته مي شود. بنابراين تحقيق عبارت است از جستجو در امري به منظور دست يافتن به واقعيت و حقيقت آن كه داراي اصول و روش هاي مخصوص به خود نيز مي باشد ( البته در قلمرو علوم مختلف اصول و روش هاي تحقيق از يكديگر متفاوت اند.) اما مطالعه به معني خواندن كتاب يا هر نوشته ديگري مي باشد كه به منظور دقت در آن و يا افزايش اطلاعات صورت مي گيرد. اگرچه مطالعه نيز روش هاي خاص خود را دارد و از اصول و قواعد معيني پيروي مي كند ولي هرگز نمي توان اين دو را به جاي يكديگر به كار برد زيرا اصول و روش هاي مطالعه در مقايسه با اصول و قواعد حاكم بر تحقيق چندان پيچيده و گسترده نخواهد بود.

- منابع و مآخذ :
1- کتاب " روشهای تحقیق در معماری " ، تألیف لیندا گروت و دیوید یانگ، انتشارات دانشگاه تهران
2- کتاب " شیوه نامه تحقیقات ادبی" ، تألیف دکترشعبانی، دکترعباسی ودکترنوروز، انتشارات کنکاش دانش
3- کتاب " روشهای تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن" ،تألیف دکتر نادری و دکتر سیف نراقی ، نشر ارسباران
4-سایتهای اینترنتی : http://www.aftab.ir/ و www.study gs.net و www.negareshkadeh.blogfa

محمد حسینی- دانشجوی کارشناسی ارشد معماری architect_hosseini@yahoo.com

0 نظر:

ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]

<< صفحهٔ اصلی