نام:

اينجانب خسرو صحّاف فارغ التحصيل معماري بسال 1373 از دانشگاه علم و صنعت ايران بوده و در حال حاضر دانشجوي دوره دكتري معماري در واحد علوم و تحقيقات تهران و مدرس دانشكده معماري دانشگاه آزاد اسلامي مشهد مي باشم.وب لاگ خانه ايراني فعاليت خود در زمينه مباحث معماري از سال 1383 آغاز نموده است.

دوشنبه، فروردین ۱۲، ۱۳۸۷

آموزش معماری

مطالعه و تحقیق

در جلسات نخستین درس روش تحقیق در ترم جاری (دوم 87-86) به دانشجویان محترم پیشنهاد گردید ، در تمرینی انفرادی و دو هفته ای ، ضمن ارائه تعاریفی از امر مطالعه (Study)و پژوهش (Research) به مقایسه و بیان تفاوتهای مابین آندو بپردازند .
در ادامه به ارائه چند نمونه در این زمینه می پردازیم ؛

مطالعه وپژوهش و مقايسه اين دو

مطالعه
- مطالعه بر وزن مفاعله به معني واقف گرديدن وبه چيزي نگريستن براي وقوف يافتن بر آن وظاهر كردن حال را، خواندن كتاب يا نوشته اي و فهميدن آن .
- قرائت نوشته اي براي درك آن به مفهوم استفاده از اطلاعات دانش مكتوب هر منبع مكتوب اعم از علمي وغير علمي که قابل خواندن است.
- مطالعه عبارتست از خواندن مطالب به منظور يادگيري آنها وغنا بخشيدن به دانسته ها ومعلومات.مطالعه در واقع يكي از راه هاي يادگيري علوم ديگران است كه در گذشته ويا حال زندگي مي كرده يا مي كنند.
- در جريان مطالعه شخص ممكن است با مطالبي روبرو شود كه آن مطالب را در آن لحظه درك نكند. همچنين ممكن است مطالبي را بخواند كه به دنبال آن نبوده است.بنابراين مطالعه بطور مثال يك كتاب خاص لزوماً خواسته خواننده را فراهم نمي آورد.
هدف هاي مطالعه به قرار زير است؛

- خواندن به قصد آگاهي
- خواندن به قصد كسب خبر
- خواندن خواندن به قصد تصميم گيري
- خواندن به قصد لذت وتفنن
- خواندن به قصد رقابت وكسب امتياز

پژوهش
- پژوهش
یک روند فعالانه، هشیارانه و سامانمند برای کشف، تعبیر و بازنگری پدیده‌ها، رخدادها، رفتارها و فرضیه‌هاست. پژوهش همچنین برای استفاده از پدیده‌های موجود برای دست یافتن به راهکارهای عملی و فناوری‌ها بکار می‌رود. به طور معمول پژوهشگر نتایج پژوهش خود را در مجله هاي علمي ارائه می‌دهد. پژوهش در دو بعد یافت پرسش تحقیق و دیگر پاسخ دادن به آن می باشد.
واژه پژوهش اسم مصدر از فعل پَژوهیدَن است. این فعل (کارواژه) از دیرباز در متن‌های گوناگون پارسی مانند شاهنامه و کیمیای سعادت به معنی «جستجو کردن» بکار رفته است. بن آینده این کارواژه پژوه- و بن گذشته آن پژوهید- است.
بن آینده (مضارع) این فعل برگرفته ازفارسي ميانه ي: «پژوهیدن، رسیدگی کردن، جست‌وجو کردن» است؛

مقايسه:

با مقايسه مطالعه وپژوهش ميتوان دريافت كه مطالعه يك پديده استاتيك و برخلاف آن پژوهش يك پديده ديناميك است.
در مطالعه بدون در نظر گرفتن" رسيدن به يك نظريه ويا دستاورد جديد" ، هدف صرفاً يادگيري است درحاليكه در پژوهش علاوه بر يادگيري ، رسيدن به يك ديدگاه ، يك نظريه و يك دستاورد جديد مد نظر است .
پژوهش در واقع مرحله" به بار نشستن معلومات" ورسيدن به مرحله "بكارگيري معلومات" براي" پاسخ دادن به مجهولات" وحتي طرح سؤال وتحليل مجهولات وتجزيه تحليل معلومات براي درك بهتر موضوع مي باشد.


منابع و مآخذ :
1- فرهنگ جامع فارسي نوشته محمد پادشاه متخلص به شاد
2- فرهنگ فارسي تاليف استاد دكتر محمد معين
3- مقاله "چگونه مي توان مطالعه و استفاده از كتابخانه را به شيوه علمي وعملي ترويج داد" نوشته رحمت ا... فتاحي
4- دائرةالمعارف wikipedia


حميد جاجرمي- دانشجوي كارشناسي ارشد معماري
hamidjajarmi@yahoo.com

0 نظر:

ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]

<< صفحهٔ اصلی