نام:

اينجانب خسرو صحّاف فارغ التحصيل معماري بسال 1373 از دانشگاه علم و صنعت ايران بوده و در حال حاضر دانشجوي دوره دكتري معماري در واحد علوم و تحقيقات تهران و مدرس دانشكده معماري دانشگاه آزاد اسلامي مشهد مي باشم.وب لاگ خانه ايراني فعاليت خود در زمينه مباحث معماري از سال 1383 آغاز نموده است.

دوشنبه، آذر ۰۷، ۱۳۸۴

آموزش معماری

« تعریف معماری از نگاه معماران نامی » (نوشتار 1)

این مطالب برگرفته از کتب ذیل می باشند:
1- «فضا- زمان- معماری» ترجمه دکتر مزینی
2- «مفاهیم پایه در معماری معاصر غرب» نوشته دکتر وحید قبادیان

« معماری شامل تمام محیط فیزیکی است که زندگی بشری را احاطه میکند و تا زمانی که عضوی از اجتماع متمدن هستیم، نمی توانیم از معماری خارج شویم، زیرا معماری عبارتست از مجموعه تغییرات و تبدیلات مثبتی که هماهنگ با احتیاجات بشر روی سطح زمین ایجاد شده است و تنها صحراهای دست نخورده از آن مستثنی هستند.»(1)
« تعریف درست معماری بطوریکه آن را از یک مجسمه متمایز کند، عبارتست از هنر طراحی مجسمه برای یک مکان خاص و جانمایی آن در آنجا بر اساس مناسبترین اصول ساختمان.»(2)
« .... اینکه معماری در لحظه ای از خلاقیت بوجود می آید، یک حقیقت انکار ناپذیر است، زمانی که ذهن درگیر چگونگی تضمین استحکام یک ساختمان و نیز تأمین خواسته هایی برای آسایش و راحتی است، برای رسیدن به هدفی متعالی تر از تأمین نیازهای صرفاً کارکردی برانگیخته می شود و آماده می گردد تا توانائی های شاعرانه ای را به معرض نمایش گذارد که ما را بر می انگیزانند و به ما لذت و سرور می بخشد.»(3)
(1) - ویلیام موریس - هنرمند و معمار انگلیسی
(2) - جان راسکین - هنرشناس، نوسینده و منتقد انگلیسی
(3) - لوکوربوزیه
سیمین مروج
درپاسخ به سئوال آقای یوسف پور آدرس زیر را ارائه میکنیم
w.w.w. amirarc.blogfa.com

5 نظر:

Anonymous ناشناس گفت...

سلام ... امكان داره خانم مروج توضيح بدن اين تعاريف دقيقا در كدوم صفحات منابع ذكرشده اومده؟ بخصوص تعريف دوم و سوم. چون من در اين كتابها اين دو تعريف رو نديدم. اگه آقاي مهندس صحاف هم كمك كنند ممنون ميشم.

۳:۳۹ بعدازظهر  
Blogger Hessam گفت...

سلام :) من یکم از معماری حوشم میاد و از بلاگ شما لذت بردم
تو لاگم یه کلیپ از معماری اصفهان گذاشتم که باید دیدنی باشه :) اگه ندیدین

۲:۱۷ قبل‌ازظهر  
Blogger « خسرو صحّاف » گفت...

در پاسخ به سئوال آقای یوسف پور ،خانم مروج آدرس زیر را ارجاع داده اند w.w.w.amirarc.blogfa.com

۹:۵۴ قبل‌ازظهر  
Anonymous ناشناس گفت...

قابل توجه خانم مروج
تعاريفي كه شما از وبلاگ مورد اشاره تون و از مطلبي تحت عنوان "تعريف معماري از نگاه معماران نامي" ذكر كردين، (البته به غير از تعريف ويليام موريس كه در كتب مختلف تاريخ معماري به آن اشاره شده) براي اولين بار در سال 82 توسط بنده در وبلاگ زروان، با استناد به يك منبع خارجي در مورد تئوري معماري، ترجمه و منتشر شده كه ميتونين با مراجعه به لينك زير و مشاهده تاريخ مطلب متوجه اين موضوع بشيد. متاسفانه وبلاگ مورد اشاره علي رغم تذكر چندباره من در خصوص ذكر منبع و حتي تذكرات شما توجهي به اين موضوع از خود نشان نداده است.
http://zorwan.persianblog.com/1382_8_zorwan_archive.html#1038701

۳:۰۱ بعدازظهر  
Anonymous ناشناس گفت...

متاسفانه در كامنت قبلي مشخصات بنده درج نشده خواستم بدين وسيله اصلاح كنم

۳:۰۹ بعدازظهر  

ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]

<< صفحهٔ اصلی