خانه ایرانی

نام:

اينجانب خسرو صحّاف فارغ التحصيل معماري بسال 1373 از دانشگاه علم و صنعت ايران بوده و در حال حاضر دانشجوي دوره دكتري معماري در واحد علوم و تحقيقات تهران و مدرس دانشكده معماري دانشگاه آزاد اسلامي مشهد مي باشم.وب لاگ خانه ايراني فعاليت خود در زمينه مباحث معماري از سال 1383 آغاز نموده است.

شنبه، مهر ۳۰، ۱۳۸۴

آثار معماری معاصر مشهد

روند مطالعات در پروژه بررسی معماری معاصر مشهد

برای گروههای مطالعاتی که در خصوص معرفی و انتخاب مهندسین مشاور و یا معمار خود اقدام نموده و در حال حاضر آماده اجرا پروژه هستند ، مراحل سه قسمتی زیر را جهت فعالیتهای بعدی ارائه می کنیم ؛
بخش اول :
بیوگرافی مهندس معمار و یا سابقه مهندسین مشاور (در صورت تمایل معمار طراح مهندسین مشاور مشخصات فردی را اعلام می نمایند .)
این اطلاعات نظیر ؛نوع مدرک ،محل دریافت مدرک ،سوابق حرفه ای و غیره می باشد .
بخش دوم :
الف ) معرفی چند اثر (ترجیحاً پنج پروژه موجود) توسط مهندس معمار و بازدید آثار و پیگیری برای تکمیل مدارک توسط تیم مطالعاتی به کمک و راهنمایی معمار پروژه می باشد .
ب ) بیان و طرح دیدگاههای حاکم بر شکل گیری (مبانی نظری عام طرح) هر پروژه ،از زبان طراح که در قالب مصاحبه و یا مشاهده و بازدید در فضای پروژه رخ می دهد .
بخش سوم :
طرح دیدگاههای نظری مهندس معمار در خصوص گذشته ،حال و آینده معماری شهر مشهد .

محصول این مطالعات بعد از کنترل گزارشهای پیشرفت فیزیکی پروژه (کرکسیون)و تایید نهایی ، به صورت یک آلبوم و CD به آرشیو کلاس مبانی نظری معماری تحویل داده خواهد شد و البته خلاصه ای از آن نیز در وب لاگ خانه ایرانی درج می شود .

چهارشنبه، مهر ۲۷، ۱۳۸۴

آموزش معماری

بیان موضوع پروژه مطالعاتی (Paper)

به دانشجویان درس مبانی نظری معماری برای معرفی پروژه گروهی خود چارچوب زیر را پیشنهاد کرده و قبل از پرداختن به این قالب ، بررسی میزان و نوع انگیزه مطالعاتی هر دانشجو توسط خود و یا تیم مطالعاتی مورد توجه می باشد . تمایل به دانستن و بیشتر دانستن جزئی از ذات یک فعالیت مطالعاتی و یا پژوهشی است .
در مرحله اول دانشجو می بایست خود به نیاز مطالعاتی پی برده باشد و به زبان ساده تر در این خصوص کاملاً متقاعد شده باشد .
در مرحله دوم تصمیم گیری برسر ترکیب تیم مطالعاتی است ،که می بایست از میان افرادی باشد که هر کدام دارای قابلیت و امکاناتی مناسب برای تحقق اهداف پروژه هستند .ما بر این باوریم که نتایج کارهای گروهی عمدتاً از بازده فعالیتهای فردی در این زمینه بالاتر است و این بیشتر مربوط به فراگیری و وسعت مباحث معماری است و طبعاً یک تیم مطالعاتی با ترکیبی متنوع از قابلیتها و حتی انگیزه های اولیه کار گروهی ،بیشتر می تواند در این زمینه موفق باشد .حال به معرفی چهار بند یک بیان موضوع پروژه مطالعاتی (Paper) می پردازیم ؛
1- عنوان پروژه ؛می بایست صریح ،روشن و ترجیحاً غیر تکراری باشد (در صورت تکراری بودن نیاز به توضیح تکمیلی دارد)
2- بيان ضرورت ؛ نياز به مطالعه و گردآوری اطلاعات و تحلیل و جمع بندی داده ها و همینطور اعلام نتایج احتمالی ،می بایست به دقت تشریح شود .(دلیل و یا دلایل این ضرورت می تواند کیفی و کمی باشد)
3- بيان هدف ؛ هدف و یا اهداف مطالعه در قالب یک دورنمای قابل تحقق در روند مطالعات می بایست توضیح داده شود .این اهداف می توانند در بخشها و تقسیم بندیهای مناسبی ارائه شوند .(اهداف کلی – اهداف جزئی – اهداف اختصاصی – اهداف کیفی و یا کمی -اهداف کوتاه مدت و غیره )
4- منابع و ماخذ ؛اصلی ترین و مناسب ترین منابع در دسترس که می توانند در قالب : مقالات دانشگاهی - پروژه های دانشگاهی - کتب دانشگاهی - سایر کتب و منابع مکتوب (مجلات و مقالات معماری) و اینترنت باشد ،تنظیم و معرفی می شوند .

شنبه، مهر ۲۳، ۱۳۸۴

عکس معماری


بافت قدیمی پیرامون حرم امام رضا(ع)

آثار معماری معاصر مشهد

با شروع ترم جدید تحصیلی و تصمیم گیری برای تداوم موضوع شناسایی معماران معاصر مشهد ، برآن شدیم تا در زمینه معرفی و بررسی معماران جوان فارغ التحصیل که در مجموعه بناهای معاصر دارای ساختمانی موجود و برپا شده می باشند ، فعالیتهایی را سازماندهی کنیم.
لذا از آن دسته علاقمندانی که در این زمینه دارای اثری معماری بوده و یا می توانند در این خصوص،ما را یاری کنند ،دعوت به همکاری می نماییم .