خانه ایرانی

نام:

اينجانب خسرو صحّاف فارغ التحصيل معماري بسال 1373 از دانشگاه علم و صنعت ايران بوده و در حال حاضر دانشجوي دوره دكتري معماري در واحد علوم و تحقيقات تهران و مدرس دانشكده معماري دانشگاه آزاد اسلامي مشهد مي باشم.وب لاگ خانه ايراني فعاليت خود در زمينه مباحث معماري از سال 1383 آغاز نموده است.

سه‌شنبه، تیر ۰۷، ۱۳۸۴

پروژه های دانشگاهی

تنظیم گزارش مطالعات در درس طرح نهایی

بر اساس نیازهای یک پروژه طرح نهایی ، می بایستی که مجموعه مطالعات انجام پذیرفته در مجلدات گزارش مطالعات به همراه مدارک معماری پروژه تحویل استاد راهنما و یا گروه معماری گردد . لذا در اینجا به طرح قالبی برای ارائه مطالب نموده و رعایت آن را برای دانشجویان مستقیم خود در گروه معماری مشهد الزامی می دانم .
دفترچه مطالعات به دو قسمت عمده ؛ مطالعات و طراحی تقسیم می شود ، که قبلاً در خصوص محتوای قسمت مطالعات توضیح داده ایم . لذا ترتیب دفترچه به قرار زیر می تواند باشد ؛

1- جلد دفترچه ( با رعایت ضوابط )
2- صفحه سفید
3- صفحه بنام خدا
4- مشخصات روی جلد
5- تقدیم به .... (اختیاری است)
6- تقدیر و تشکر ( اختیاری است )
7- آغاز سخن (اختیاری است)
8- فهرست
9- فهرست جداول و نمودارها ( در صورت نیاز )
10- مقدمه
11- بیان موضوع طراحی (Paper)
12- مطالعات ( نوشتاری ،تصویری ، جداول ، ..... )
13- مدارک معماری ( آلبوم نقشه ها )
14- ضمائم
15- منابع و ماخذ

نکات ؛
- در فهرست نویسی رعایت اختصار ، بدون آنکه کمبودی در ارائه اطلاعات ایجاد نماید ، حائز اهمیت است .
- ذکر منابع در پانویس صفحات (منبع نویسی ) بر اساس شیوه های رایج ( هاروارد یا ونکوور ) براعتبار متن می افزاید .
- حد اکثر صفحات یک دفترچه مطالعاتی در گروه معماری مشهد 150 صفحه تعیین شده است .

در مجال بعدی به تشریح محتوای گام دوم فرآیند طراحی که مربوط به مرحله تحلیل اطلاعات و همچنین تدوین برنامه فیزیکی می باشد ، خواهیم پرداخت .

جمعه، خرداد ۲۰، ۱۳۸۴

عکس معماری

ساختمان صدا و سیما (بخش فرهنگی) - مشهد

تریبون میدان شهدا

میدان شهدا - محوربالا خیابان

(عکس از آرشیو وب لاگ است)

اینجا میدان فرهنگ هاست . فرهنگ هایی از جنس آدمها . آدمهایی که می آیند می ایستند یا می گذرند و می روند . آدمهایی که اهل همین شهرند . آدمهایی از جنس کار و خستگی. آدمهایی از جنس انتظار . آدمهایی از جنس سکوت .سکوتی از جنس درد .
اینجا میدان برخوردهاست . اینجا همه را می بینی . هر روز و هر لحظه . چهره ها همه آشنایانی غریبند . می شناسی همه را و هیچکس را . اینجا اما همه آشنایند . نگاه کن . خط سپیدی را که همه بر آن می ایستند . به یکسو رو می کنند . دست بر سینه می گذارند . خم می شوند و آنگاه می روند . اینجا همه سلام می کنند .
اینجا تلخ است وقتی به چهره های خسته و منتظر کارگران نگاه می کنی . تلخ است وقتی رنج فقر را در چهره ها به تماشا می نشینی . تلخ است وقتی گذشته ها را می خرند و خراب می کنند . اینجا تلخ است وقتی ویرانی خاطره ها را می بینی . وقتی چهره پیرمردی را می بینی که با بهت در سکوت ویرانی گذشته ها تماشا می کند . تلخ است وقتی سرگشتگی آدمها را می بینی . تلخ است وقتی بی تفاوت از کنار این همه می گذری . و اینجا شیرین است وقتی به افق می نگری . به کاغذ هایی که نمایی از آینده را ترسیم می کنند . چهره هایی که برای شهر تو شهر من شهر ما نگرانند . شیرین است وقتی هنوز نمادی از شهر پابرجاست . شیرین است وقتی به روبرو نگاه می کنی و گلدسته ها را در دوردستها می بینی .
شیرین است وقتی می دانی قرار است همه سامان یابند . وقتی می دانی اینجا همیشه میدان برخوردها خواهد بود .
نگاه کن . حالا آن خط سفید است که سلا م می کند . به تو به من به ما و به فردا ... .

(سوده پورصادقی)

سه‌شنبه، خرداد ۱۷، ۱۳۸۴

بیوگرافی معمار

از آنجایی که عزیزان دانشجو به مقاله "آموزش در جهت معماری اسلامی " توجه نشان داده اند ، برآن شدیم تا به کمک آقای کیوان صابری اطلاعات بیشتری از "گلزار حیدر " فراهم کرده و در اختیار علاقمندان بگذاریم ؛

گلزار حیدر یکی از اساتید ارشد و از چهره های مطرح در سطح بین المللی در زمینه معماری اسلامی است که از 1 جولای 2000 به عنوان رئیس دانشکده معماری کارلتون کانادا برگزیده شده است .
وی در پاکستان متولد و در 1961 با بورس شاگرد ممتازی به آمریکای شمالی رفته است. وی همزمان در رشته مهندسی عمران و معماری تحصیل کرده و به درجه PHD در مهندسی نائل شده است .
در 1975 در ایجاد بخش مطالعاتی ویژه ای در دانشگاه کارلتون سهم بسزائی داشته ، به گونه ای که این بخش به واسطه پروژهای طراحی ای که در دستور کار داشت ، در سطح بین المللی شهرت یافت ،که می توان به سیستم خانه سازی Rhombi اشاره کرد که در مرکز و جنوب آمریکا برای مقابله با زلزله و ترنادو به کارگرفته شد .
به دنبال یک فرصت مطالعاتی در 1980 در عربستان صعودی ، توجه خود را به موضوع " سنت و مدرنیته " در خاورمیانه و خاوردور جلب کرد .
در 1988 به عنوان عضو ارشد کمیسیون بین المللی حفظ و نگهداری میراث فرهنگ اسلامی انتخاب شد ، وی از همان موقع بر مطالعه و تحقیق در زمینه معماری و شهرسازی اسلامی متمرکز گردیده است و یکی از طراحان برجسته مراکز اسلامی بزرگ و مساجد در سراسر آمریکای شمالی به شمار می رود و در همین زمینه مقالات و نقدهای بسیاری را به چاپ رسانیده است .
پروژه های فراوانی از او در مسابقات بین المللی نامزد دریافت جایزه شده اند .
مقالات و کتب :

- Expressions of Islam in Buildings .
- Education Towards an Architecture of Islam .
- Faith is the Reflections on the Mosque .
- Islam , Cosmology , and Architecture .
- Islamic Architecture in Non-Islamic Environments .

شنبه، خرداد ۱۴، ۱۳۸۴

پروژه های دانشگاهی

حوزه (گام ) دوم در فرآیند طراحی درس طرح نهایی

چندی قبل به ارائه مقاله فرآیند طراحی در درس طرح نهایی پرداختیم و از آنجایی که در حال حاضر اکثر دانشجویان درس طرح نهایی مقطع کارشناسی معماری در حوزه مطالعات پروژه خود می باشند ، لذا موارد زیر را جهت تکمیل آن مقاله اضافه می نماییم :

در آنجا گفتیم که یک پروژه دارای سه حوزه یا گام است ؛
1- بيان موضوع طراحي ( Paper)
2- مطالعات و تحليل اطلاعات (Study & Analyze)
3- طراحي و ارائه پروژه (Design & Presentation )
و لازم می دانیم که در مورد دوم به توضیحات بیشتری بپردازیم . حوزه مطالعات و تحلیل مشتمل بر شش مرحله می باشد ؛

مرحله اول ؛ مطالعات پایه و زمینه
مرحله دوم ؛ مطالعات تکمیلی و تطبیقی
در هر دو مرحله ، ضمن تنظیم فهرست مطالب و دسته بندی موضوعات در فصلهای مطالعاتی ، به تهیه و جمع آوری اطلاعات در فصلها و بخشها و بندهای مناسب پرداخته و ضمن خلاصه نویسی به مرور و بررسی ( پردازش ) اطلاعات می پردازیم . محصول این مراحل تحلیلهای بخشی مطالعات و از آنجا نتایج مربوط به هر فصل و یا بخش اطلاعاتی است .
نکته :
- مطالعه و توجه به سیستمهای سازه و تاسیسات در یک طرح نهایی ( در مرحله مطالعات تکمیلی و تطبیقی ) واز آنجا پیشنهاد سیستم سازه و تاسیسات طرح ،از جمله مواردی است که در یک پروژه کاربردی ،اهمیت دارد .
مرحله سوم : می توان در ادامه نتایج هر فصل ، با جمع بندی نهایی نتایج ( ترکیب نتایج ) به پایان مراحل مطالعاتی نزدیک شد .
مرحله چهارم : تدوین مبانی طراحی معماری پروژه ( به مقاله آرشیو وب لاگ مراجعه شود ) ، موردی است که در ادامه جمع بندی نهایی نتایج حوزه مطالعه و تحلیل آورده می شود .
مرحله پنجم : تنظیم برنامه فیزیکی که خود شامل دو فصل ؛ مبانی برنامه ریزی فیزیکی و طرح جامع فیزیکی است ، ( در مجال دیگری به آنها خواهیم پرداخت ) نیز بصورت سلسله مراتبی در انتهای حوزه مطالعات و تحلیل ، آورده می شود .
مرحله ششم : قابلیت سنجی اراضی آخرین مرحله حوزه دوم می باشد ، که در آن به اتکا کلیه اطلاعات و جمع بندیهای نهایی به سنجش و توزیع برنامه پروژه برروی زمین مورد طراحی پرداخته می شود . سه پیشنیاز همیشگی قابلیت سنجی اراضی عبارتند از : اول مطالعت زمینه ،دوم مبانی طراحی معماری پروژه ، سوم برنامه فیزیکی

در فرصتهای بعدی به تشریح حوزه سوم یعنی طراحی و ارائه پروژه خواهیم پرداخت .


دیاگرام حوزه دوم ( مطالعات و تحلیل اطلاعات )

مرحله اول : فصل مطالعات پايه و زمينه ---تنظیم فهرست و منابع --- خلاصه نویسی -- بررسی وتحليل هاي بخشي --- نتيجه گيري از هر فصل
مرحله دوم : فصل مطالعات تکميلي و تطبيقي---- تنظیم فهرست و منابع --- خلاصه نویسی ---- بررسی وتحليل هاي بخشي --- نتيجه گيري از هر فصل
مرحله سوم : تحليل و جمع بندي نهايي نتايج(مرحله اول و دوم )
مرحله چهارم : تدوين مباني طراحي معماري پروژه
مرحله پنجم : تنظيم برنامه فيزيکي پروژه
مرحله ششم : قابليت سنجي اراضي

چهارشنبه، خرداد ۱۱، ۱۳۸۴

آموزش معماری

هرگونه پژوهش و مطالعه ای ،نیاز به تقاضا و پذیرش اولیه از جانب شخص مطالعه گر دارد حال سئوال اینجاست که ؛
- چقدر و چگونه برای ما (مدرس و دانشجو ) این نیاز و ضرورت تعریف شده است ؟
- و چقدر و چگونه ما آن را باور داریم ؟
- و در صورت اشتراک و توافق نظر بر سر ضرورتهای وجودی مطالعه و کسب معلومات ،چه میزان آماده قبول مقتضیات و مسئولیتهای آن هستیم ؟

به نقل قول از گلزار حیدر ( مقاله آموزش در جهت معماری اسلامی ) ، جوینی نیشابوری می گوید :

شرط دانش اندوختن،هوش وشورو فقر و هجران ، پند استاد و عمر طولانی است .
From history comes an echo in the words of Juwaini of Nishabur , who , while laying out the
requisites of know ledge , said
A Quick mind , Zeal , Poverty and a Foreign land , A Professor’s inspiration and of Life a long span